Działania PR służą do osiągania pewnego zamierzonego celu, który w literaturze przedmiotu określany jest mianem publicity. „Publicity jest pośrednio opłaconą prezentacją organizacji, produktu bądź usługi. Może ona przyjmować formę informacji prasowej, artykułu lub ogłoszenia dotyczącego określonego produktu. Różnica między publicity a reklamą oraz sprzedażą osobistą leży w wymiarze „odpłatności pośredniej”.[2]
„Działania z zakresu public relations są o wiele bardziej efektywne od reklamy, ponieważ:
- pozwalają oszczędniej gospodarować budżetem promocyjnym – obsługa prasowa imprez PR jest bezpłatna;
- zwiększają wiarygodność informacji – gazety drukują materiały PR w kolumnach redakcyjnych, a nie reklamowych;
- zwiększają zasięg informacji – artykuł przeczytają osoby, których nie interesuje reklama prasowa.”[1]
[1] J. Blythe, Komunikacja marketingowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002, s. 140.
[2] K. Przybyłowski, S.W. Hartley R.A. Kerin, W. Rudelius Marketing, jw. , s. 469.