Strategia w poszczególnych etapach rozwoju rynku

Kluczową kwestią związaną z planowaniem i realizacją strategii marketingowej jest analiza poszczególnych etapów rozwoju rynku. Musimy określić czy nasz produkt/usługa lub cała działalność będzie opierała się na: kreowaniu rynku, szybkiego/sprawnego pozyskania udziałów w rynku, segmentacji rynku czyli działaniami związanymi z pozyskaniem rynku pod względem określonych grup konsumentów, spadku rozwoju rynku. Jeśli nie wiemy jak odróżnić i wyróżnić specyficzne fazy, podane powyżej, spójrzmy na ich krótką charakterystykę.

Charakterystyka poszczególnych etapów:

  1. Kreowaniu rynku – jest to sposób pozyskania rynku w postaci wprowadzenia przez firmę nowej działalności, produktu lub usługi. Faza ta jest dość skomplikowana i wymaga szczególnej uwagi ze względu na duże ryzyko. Bardzo często nowe produkty lub usługi, dotyczy to firm, które dopiero zaczynają wkraczać na rynek z ambicją uzyskania silnej pozycji „gracza” na rynku, są narażone na niepowodzenie. Dlatego szczególnie należy zwracać uwagę na zasoby którymi dysponujemy. Zupełnie inny obraz i znaczenie będzie miała firma, która rozpoczyna kolejną działalność jako odrębna spółka lecz posiada gwarancje i pomoc, szczególnie finansową spółki matki, która posiada silną pozycje na rynku np. głównego gracza. Oczywiście nie zawsze będzie wówczas taka sytuacja gwarantowała sukces i mniej problemów lecz w ogólnym rozrachunku będzie mniej stratna niż firma która jest nieprzygotowana finansowo do porażki.
  2. Szybkie/sprawne pozyskanie udziałów w rynku – etap ten jest najlepszy i najbardziej pożądany dla każdej firmy. Może on przebiegać w sposób następujący po etapie kreowania rynku ale również może nastąpić zaraz po rozpoczęciu działalności. Charakteryzuje się tym, że rynek posiada tzw. chłonność. W praktyce oznacza to duży popyt na rynku dla danego produktu/ usługi. Wtedy zyski firmy mocno wzrastają i dochody stają się znacznie większe.
    W tym przypadku należy baczniejszą uwagę zwrócić na konkurencję. Bowiem jest to etap na którym konkurencja może nagle wprowadzić podobny produkt lub usługę, gdyż obserwowała konkurencję wcześniej i tym samym badała zapotrzebowanie rynku. Dlatego też istotna jest inwestycja w rozwój i badanie nie tylko zapotrzebowania konsumentów, w tym również zachowań konsumenckich na rynku, aby zapobiegać takim zachowaniom konkurentów, które mogą zagrażać naszemu przedsiębiorstwu. Nie jesteśmy w stanie zawsze i na pewno tego się ustrzec, jednak działania zapobiegawcze oraz zachowanie wszelkich środków ostrożności może pomóc naszemu przedsiębiorstwu.
  3. Rozwinięty rynek – na tym etapie jesteśmy w stanie już odróżnić się od konkurencji. Bez względu czy jest to produkt czy usługa przedsiębiorstwa. Ten cenny walor pozwala nam kreować ceny naszego produktu lub usługi. Jeśli natomiast podczas szybkiego zdobywania rynku nie udało nam się wyróżnić oraz odróżnić od konkurentów swoim produktem lub usługą wówczas możemy liczyć, że na etapie dojrzałości rynku będziemy odnotowywali duży spadek zainteresowania klientów. Jest to cena za zbyt późną reakcję lub jej całkowity brak
    na etapie rozwoju. Jeśli taka sytuacja zaistnieje wówczas zalecana jest tak zwana odnowa produktu czyli rebranding. Niestety dla firmy jest to duży koszt związany ze zmiana wizerunku, działania te muszą ponownie przekonać klienta do nabycia danego produktu lub skorzystania z danej usługi.
  4. Spadek rozwoju rynku – z punktu widzenia przedsiębiorstwa jest to decydujące działanie czy wycofać dany produkt/usługę z rynku czy też przeprowadzić działania mające na celu utrzymanie i pozyskanie utraconych klientów.