Ważna sferę decyzji strategicznych stanowią strategie produktu/produktów na rynku przedsiębiorstwa. Są to ważne z punktu widzenia przedsiębiorstwa, ponieważ uwzględniają długookresowe plany działań dla jednego lub wielu produktów czy usług przedsiębiorstwa. Działania te maja za zadanie kreowanie skutecznego zapotrzebowania na produkt lub usługę przedsiębiorstwa, aby w ostateczności zrealizować zamierzone cele przedsiębiorstwa.
Działania przedsiębiorstwa zazwyczaj powinny koncentrować się na trzech ogólnych działaniach. Pierwszym działaniem powinna być szczegółowa specyfikacja z zakresu produktu lub usługi,
z uwzględnieniem ich zmian w dalszej perspektywie planu rozwoju przez przedsiębiorstwo. Drugą jest odnalezienie możliwości poszerzenia o kolejne segmenty rynku. Trzecim, ostatnim jest dostosowanie (bieżące) odpowiednich instrumentów marketingowych, które mają za zadanie promowanie produktu/usługi z uwzględnieniem kreowania zapotrzebowania wśród konsumentów/nabywców. Przy takich działaniach zawsze musimy brać pod uwagę możliwości i potencjał przedsiębiorstwa. Dotyczy to zarówno zasobów finansowych, kadrowych oraz zaplecza technologicznego w przypadku firmy produkcyjnej. W przypadku strategii produktu na rynku bierzemy również pod uwagę poziom nasycenia rynku w dany produkt/usługę, obszar, prawdopodobieństwo/możliwości jego rozwoju, działalność konkurencji, która oferuje podobne lub takie same produktu/usługi jak oraz zachowania konsumentów i ich preferencje.
Istnieje wiele koncepcji rozwoju przedsiębiorstwa poprzez realizowanie strategii dla produktu/-ów lub usług. Jednak dla każdego przedsiębiorstwa, które funkcjonuje na rynku, niezależnie czy działa
na obszarze lokalnym, regionalnym, krajowym czy międzynarodowym ważne są zawsze takie czynniki jak:
- zapotrzebowanie na dany produkt/usługę na badanym obszarze – dotyczy to zapotrzebowania rynku zarówno wśród nowych konsumentów, którzy nie mieli styczności z naszym produktem/usługą jak również przejęcie klientów od konkurencji oraz stworzenie zainteresowania lub też kreowanie takiego zapotrzebowania wśród klientów;
- możliwości ekspansji dla produktu/usługi – najczęściej dotyczy to rozwoju produktu/usługi, poszukiwanie nowych, innowacyjnych zastosowań. Ekspansja nie tylko powinna przyjmować znamiona innowacyjności dla produktu/usługi, ale również powinna zawierać inne możliwości wykorzystywania jej w celu poszerzenia rynków poprzez poszukiwanie nowych i eksport. Jeśli innowacyjność będzie polegała na wprowadzeniu nowych i lepszych produktów i usług, to jest to jak najbardziej dopuszczalna metoda prowadzenia ekspansji;
- perspektywę zróżnicowania produktu/usługi w celu zmniejszenia ryzyka – w jaki sposób
w przedsiębiorstwie będzie przebiegał proces różnicowania produktu będzie zależało
od możliwości i potencjału przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo musi w takim przypadku wziąć pod uwagę czy np. produkt może być wyprodukowany szybciej poprzez wprowadzenie własnych składników, lub usługa może być zrealizowana w oparciu o własne możliwości/kompetencje. Może być to również możliwość wprowadzenia własnych produktów/usług dla zaspokojenia potrzeb tych samych klientów poprzez np. wprowadzenie nowej usługi lub produktu.
Przedsiębiorstwo w celu opracowania indywidualnego dla siebie planu funkcjonowania na rynku powinno wziąć pod uwagę nie tylko wachlarz możliwości zaoferowania produktów i usług. Powinno stworzyć w planie oddzielne wersje alternatywne dla każdego produktu czy usługi. W dalszej perspektywie będą one wprowadzane na bieżąco podczas realizacji koniecznych zmian/aktualizacji w odpowiedzi na zmieniające się zapotrzebowania na rynku, w tym zapotrzebowania konsumentów.