Do jednych z podstawowych równie ważnych informacji przy tworzeniu strategii marketingowej są informacje o konkurencji. Pozyskiwanie informacji o konkurentach rozpoczynamy zazwyczaj od identyfikacji otoczenia (liczba konkurentów w tym ci, którzy potencjalnie mogą stać się konkurencją w przyszłości, rodzaj konkurentów, z którymi utrzymujemy stosunki handlowe, udział w rynku największych graczy oraz analiza udziałów w rynku z uwzględnieniem rentowności, posiadanych potencjałów w tym kompetencji).
Kolejnym istotnym elementem są informacje o dostawcach i pośrednikach z którymi utrzymujemy relacje oraz te z którymi relacje chcemy nawiązać. Bierzemy pod uwagę wówczas charakterystykę tych kanałów dystrybucji oraz postępowania dostawców
i pośredników. Musimy przy tym ocenić efektywność sposobu dystrybucji oraz rzeczywistego procesu nabywczego.
Aby posiadać szczegółowe informacje o konkurencji musimy przeprowadzić szczegółową analizę udziałów w rynku konkurencji. Bierzemy wówczas pod uwagę nie tylko produkty/usługi takie same czy podobne lecz musimy wziąć pod analizę również substytuty dostępne na rynku. Najważniejszym elementem walki z konkurencją jest pozycja, którą przedsiębiorstwo zajmuje. Dotyczy to zarówno firm, które dopiero wkraczają na rynek jak i tych, którzy posiadają już udziały w rynku jednak ich pozycja nie jest dominująca. Aby określić naszą pozycję musimy dokonać analizy posiadanego zaplecza. Bierzemy pod uwagę zarówno zasoby materialne, w tym wydajnościowe jak i zasoby intelektualne. Musimy w ten sposób zabezpieczyć swoją firmę przez ewentualnym agresywnym zachowaniem konkurencji. Nie oznacza to, że będziemy walczyć o udział w rynku cenami z konkurencją – ponieważ w dłuższej perspektywie zawsze będzie tak, że któraś strona finansowo nie poradzi sobie z konkurencją. Zazwyczaj (choć nie zawsze) jest to firma, która posiada mniejsze udziały w rynku. Możemy również tak realizować strategię aby trzymać się od konkurencji jak najdalej. Zawsze jednak będzie istniało ryzyko, że próba pozyskania udziałów w rynku nie przyniesie zamierzonych efektów. Innym rezultatem takich działań, które zdarzają się w znakomitej większości jest działalność głównie liderów rynku czyli nawiązywanie współpracy z konkurentami. Przykładem takich działań jest podwykonawstwo pod marką lidera lub tzw. konsolidacja podmiotów czyli przejęcie firmy pod zmienioną nazwą czy marką lidera, w tym, przypadku głównego udziałowcy. Przykładami takich działań mogą być różne praktyki, zarówno te dobre jak i złe. Do dobrych zaliczamy łączenie się podmiotów w celu wzajemnej kooperacji, zaś negatywnym to jest agresywne wykupywanie w celu zwalczania konkurencji. Dlatego przy tworzeniu strategii nie bierzemy wyłącznie pod uwagę opisany powyżej sposób postępowania ale również bierzemy pod uwagę otoczenie. Biorąc pod uwagę ten czynnik musimy zwrócić uwagę na rodzaj strategii, który chcemy wykorzystać, a jest wówczas konieczność wyboru czy strategia przedsiębiorstwa będzie posiadała charakter globalny czy też wybiórczy. Przy dokładnej analizie i specyfikacji może posiadać zarówno charakter globalny jak również wybiórczy. To zależy czy strategia dotyczy np. wybranej marki czy też strategii marketingowej przedsiębiorstwa.